Kiertotalouteen perustuvat liiketoimintamallit kasvavat voimakkaasti niin maailmalla kuin Suomessa. Yksi selkeimmistä merkeistä on second hand -tuotteiden kysynnän nousu, joka näkyy erityisesti Circular Mondayn alla.
Circular Monday toimii vastavoimana kulutusjuhla Black Fridaylle. Ruotsista alkunsa saanut kansainvälinen liike kokoaa yhteen tuhansia toimijoita ympäri maailman korjaamisen, uudelleenkäytön, jakamistalouden ja kiertotalouden parista.
Kiertotalous kasvaa myös IT-sektorilla
Teknologia-alalla kiertotalouden kehitys näkyy. Yli 400 000 IT-laitetta vuosittain uudelleenkäyttöön käsittelevä Inrego kertoo poikkeuksellisen vahvasta vuodesta. Elokuun myynti kasvoi yli 30 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna, ja lokakuu rikkoi aiemmat ennätykset huimalla 48 prosentin kasvulla pohjoismaisilla markkinoilla. Samaa viestiä kertoo myös Kaupan liiton tutkimus, jossa elektroniikka on kolmanneksi suosituin tuoteryhmä käytetyistä tuotteista heti vaatteiden ja huonekalujen jälkeen.
"Markkinalla on tapahtunut selkeä normimuutos: yhä useammat uskaltavat kokeilla kiertotalousratkaisuja, ja samalla olemme auttaneet monia kumppaneitamme lisäämään kiertotalouden palvelut osaksi omaa palveluportfoliota. Ja ne, jotka kokeilevat käytettyä, harvoin palaavat takaisin pelkästään uusiin. Kasvu on tällä hetkellä ennennäkemätöntä", sanoo Inregon myyntijohtaja Sebastian Holmström.
Kasvua vauhdittavat sekä taloudelliset että käytännön syyt. Windows 10:n tuki päättyi 14. lokakuuta, joka on saanut monet organisaatiot päivittämään laitekantaansa ja valitsemaan kustannustehokkaamman ja ilmastoystävällisemmän vaihtoehdon eli käytetyn tietokoneen.
"Kunnostettu IT tarjoaa hyvän suorituskyvyn murto-osalla upouuden hinnasta ja huomattavasti pienemmällä ilmastokuormalla. Yhä useammalle yritykselle se on jo itsestään selvä valinta", Holmström jatkaa.
Kiertotalousmallit yleistyvät laajasti
Kiertotalousmarkkina laajenee nopeasti myös muilla toimialoilla. Kaupan liiton tekemän tutkimuksen mukaan jo 66 prosenttia suomalaisista ja 81 prosenttia alle 30-vuotiaista on vuoden aikana ostanut käytettyjä tuotteita. Second hand-kuluttajamarkkina on kasvanut kahdessa vuodessa 56 prosenttia noin 1,4 miljardiin euroon.
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan kasvua on siivittänyt etenkin isojen toimijoiden siirtyminen second hand markkinaan. Yritysten ja kuluttajien välinen second hand -kauppa on yli tuplaantunut ja muodostaa jo neljäsosan kiertokaupan kokonaisuudesta.
Circular Monday on vastaisku Black Fridaylle
Circular Monday sai alkunsa Malmössä vuonna 2017 ja on kasvanut globaaliksi vastaliikkeeksi Black Fridaylle. Vuodesta 2023 lähtien kampanjaa on vetänyt kansainvälisesti ClimateHero, ja sen tavoitteena on tehdä kestävistä kulutusvalinnoista helposti saatavilla kaikille.