Yleiset ehdot
Inrego AB Yleiset ehdot
Nämä yleiset ehdot ovat liitteenä puitesopimukseen ja/tai tarjoukseen ja ne ovat aina voimassa Inregon ostaessa laitteita asiakkaalta ja asiakkaan ostaessa palveluita Inregolta, ellei toisin ole erikseen kirjallisesti sovittu.
Jos asiakkaan omat toimitusehdot ja/tai yleiset ehdot ovat ristiriidassa näiden yleisten ehtojen kanssa, näitä yleisiä ehtoja sovelletaan ensisijaisesti.
1. Määritelmät
Seuraavilla termeillä ja ilmauksilla on seuraavat merkitykset, kun niitä käytetään näissä ehdoissa:
"Ehdot" tarkoittavat tätä asiakirjaa;
"Kertatilauksen sopimus" viittaa asiakkaan ja Inregon välillä tehtyyn jatkuvaan sopimukseen palveluiden tarjoamisesta, kuten jäännösarvoa koskevat sopimukset;
"Vikavähennys" tarkoittaa Inregon jatkuvasti voimassa olevaa vikavähennystä, joka osoittaa laitteista maksettavaan korvaukseen tehdyn vähennyksen tuotteen hinnaston mukaisesti;
"Inrego" tarkoittaa Inrego AB y-tunnus 556531-6352 tai Inrego OY y-tunnus 3162046-4;
"Asiakas" tarkoittaa yritystä ja/tai organisaatiota, joka myy laitteita Inregolle tai ostaa palveluita Inregolta;
"Ostohinta" tarkoittaa laitteista maksettavan korvauksen summaa tuotteen hinnaston tai tarjouksen mukaisesti, vähennettynä mahdollisilla vikavähennyksillä;
"Tuotteen hinnasto" tarkoittaa Inregon jatkuvasti voimassa olevaa tuotteen hinnastoa, joka määrittelee laitteista maksettavan korvauksen, ellei laitteista ole tarjouksessa sovittu toisin;
"Puitesopimus" koostuu näistä yleisistä ehdoista, pääasiakirjasta ja sen liitteistä;
"Palveluhinnasto" tarkoittaa Inregon jatkuvasti voimassa olevaa palveluhinnastoa;
"Palvelut" tarkoittavat palveluja, jotka on määritelty palveluhinnastossa ja/tai palvelukuvauksessa, ja joita asiakas ostaa Inregolta puitesopimuksen mukaisesti;
"Laitteet" tarkoittavat tietokoneita, kiintolevyjä, matkapuhelimia, älypuhelimia, muita tietovälineitä, näyttöjä, tulostimia ja muuta niihin liittyvää IT-laitteistoa, joita Inrego ostaa asiakkaalta puitesopimuksen (mukaan lukien nämä yleiset ehdot) ehtojen mukaisesti;
"Loppuraportti" tarkoittaa raporttia, joka sisältää luettelon kaikista Inregon hankkimista laitteista, jossa on tiedot merkistä, mallista, sarjanumerosta/IMEI-numerosta, suorituskyvystä, testituloksista, tietojen poiston/hävityksen, kierrätyksen/ympäristöromutuksen, korvauksen, vikavähennysten ja ostohinnan tiedoista, (ii) kopiot jokaisen poistetun laitteen poistosertifikaateista, ja (iii) eritelmän toimitetuista palveluista ja niiden hinnoista.
2. Palvelujen tarjoaminen ja laitteiden osto
Osapuolet voivat tehdä kertatilauksen sopimuksen Inregon palveluiden tarjoamisesta, jossa voidaan määritellä palveluihin liittyvät erityisehdot. Inregon palvelujen tarjoamista säätelee muutoin puitesopimus (mukaan lukien, epäselvyyksien välttämiseksi, nämä yleiset ehdot).
Inregon asiakkaalta ostamien laitteiden hankkimista säätelee tarjous ja/tai puitesopimus, mukaan lukien Inregon jatkuvasti voimassa oleva tuotteen hinnasto ja nämä yleiset ehdot.
3. Laitteet
3.1 Omistusoikeus
Omistusoikeus asiakkaan Inregolle myymiin laitteisiin siirtyy ja jää Inregon omaisuudeksi laitteiden saapuessa Inregon tiloihin. Inrego ei koskaan hanki omistusoikeutta laitteissa olevaan tietoon.
Asiakas vakuuttaa, että sillä on kaikki tarvittavat oikeudet myydä laitteet Inregolle ja/tai sisällyttää laitteet palveluihin.
3.2 Laitteiden toimitus, vastuu ja kunto
Toimitus Inregolle tapahtuu, kun Inrego tai Inregon kuljettaja on hyväksynyt laitteiden vastaanoton. Ellei toisin ole sovittu eikä laitteiden määrää ole laskettu tai hyväksytty toimituksen yhteydessä, toimitus käsittää sen yksikkömäärän, jonka Inrego rekisteröi purkaessaan laitteita ja laskiessaan laitteita Inregolla. Allekirjoitettu vastaanottokuittaus ei tarkoita, että laitteet on hyväksytty laitetasolla.
Jos Inrego huolehtii laitteiden pakkaamisesta ja kuljettamisesta, Inrego vastaa siitä, että laitteet eivät vahingoitu pakkauksen yhteydessä tai kuljetuksen aikana.
Jos asiakas huolehtii pakkauksesta, mutta Inrego kuljettaa laitteet, Inrego vastaa siitä, että laitteet eivät vahingoitu kuljetuksen aikana, edellyttäen että asiakas voi osoittaa, että pakkaus on tehty ammattimaisesti ja Inregon pakkausohjeiden mukaisesti.
Inregon vastuu rajoittuu laitteiden kuntoon, kun ne vastaanotetaan Inregolla, ja se ei – kohdassa 14 mainittua rajoitusta lukuun ottamatta – ole missään tapauksessa laajempi kuin kuljetusyhtiön vastuu NSAB 2015
(Pohjoismaisten huolintaliikkeiden yleiset määräykset) § 15-21 mukaisesti.
**3.3 Inrego sitoutuu avaamaan tietyt järjestelmän lukot, kuten iCloud, Google, MDM, DEP, KNOX, BIOS ja Computrace, edellyttäen että asiakas toimittaa järjestelmiin tarvittavat salasanat. Inregolla on oikeus tehdä vikavähennyksiä tällaisista avauksista.
Inrego ei tee vikavähennystä, jos asiakas toimittaa Inregolle lukitsemattomia laitteita. Inrego ei vastaa muista lukoista kuin edellä mainituista, jotka myydään tuotteen mukana. Jos asiakas haluaa tarkistaa tuotteet muista kuin edellä mainituista lukoista, asiakas voi ostaa kyseisen palvelun Inregolta lisäpalveluna Inregon voimassa olevan palveluhinnaston mukaisesti.
4. Tietojen poisto
4.1 Laitteissa olevat tiedot
Jos asiakas tilaa tietojen poiston, Inrego vastaa tallennusvälineiden tietojen poistamisesta laitteista, jotka saapuvat Inregolle. Poisto tehdään sertifioidulla ohjelmistolla, ja asiakas saa vahvistuksen loppuraportin yhteydessä todisteena siitä, että poistaminen on suoritettu. Jos asiakkaan kanssa ei ole erikseen sovittu, sovelletaan seuraavaa.
Inregolla on oikeus valita poistomenetelmä ja prosessi tapauskohtaisesti tietoturvan, parhaiden käytäntöjen ja parhaiden saatavilla olevien teknologioiden (BAT) perusteella.
5. Palvelut
5.1 Inregon palvelut
Inrego sitoutuu suorittamaan palvelut ammattimaisesti ja mitä muuten seuraa kertatilauksen sopimuksesta.
5.2 Laitteiden kuljetus
Jos Inrego suorittaa laitteiden kuljetuksen, kuljetukseen sovelletaan NSAB 2015 -määräyksiä, mutta aina kuitenkin varauksin siihen, mitä kertatilauksen sopimuksessa on muuten mainittu.
5.3 Vastuullinen käsittely ja kierrätys
Inrego sitoutuu käsittelemään kaikki laitteet Inregon vastuullisen käsittelyohjelman mukaisesti. Ohjelma tarkoittaa muun muassa sitä, että Inrego pyrkii uudelleenkäyttämään laitteet tai, jos laitteita ei voida uudelleenkäyttää tai myydä uudelleen, hävittää ne ympäristöystävällisesti voimassa olevien lakien ja määräysten mukaisesti.
5.4 Asiakkaan osallistuminen jne.
Asiakas sitoutuu myötävaikuttamaan palvelujen suorittamiseen mahdollisimman tehokkaasti noudattamalla Inregon ohjeita, täyttämällä velvoitteensa palvelukuvauksen ja yleisesti kertatilauksen sopimuksen mukaisesti.
Jos asiakas ei noudata näitä sitoumuksia ja tämä aiheuttaa Inregolle lisätyötä ja/tai lisäkustannuksia, asiakkaalle veloitetaan lisätyö palveluhinnaston mukaisesti ja/tai lisäkustannukset.
6. Hyvitys
Inrego maksaa laitteista hinnaston mukaisen hinnan, ellei tarjouksessa ole toisin sovittu. Jos laitteet eivät ole täydellisiä tai niissä on vikoja, hinta alennetaan vikavähennyksen mukaisesti.
Tuotteen hinnasto, vikavähennys ja palveluhinnasto tarkistetaan kuukausittain Inregon toimesta. Hinnat ovat voimassa siitä lähtien, kun laitteet on testattu täysin.
Asiakas maksaa palveluista hinnaston mukaisen hinnan. Palveluiden hinta perustuu palveluhinnastoon, joka on voimassa, kun palveluiden suorittaminen alkaa.
Asiakas sitoutuu olemaan käyttämättä tai levittämättä hinnastoissa olevia tietoja kolmansille osapuolille.
7. Loppuraportti
Ellei toisin ole sovittu, Inrego esittää asiakkaalle loppuraportin 30 työpäivän kuluessa siitä, kun laitteet ovat saapuneet Inregon tiloihin.
Raportti muodostaa toimeksiannon lopullisen raportin.
8. Ostohinta, maksaminen ja laskutus
Raportti muodostaa perustan laitteista ja palveluista laskuttamiselle ja määrittää ostohinnan sekä palvelujen ja hankittujen laitteiden kokonaiskustannuksen. Mahdolliset vastalauseet raporttia kohtaan on esitettävä asiakkaan toimesta viimeistään viiden (5) työpäivän kuluessa raportin vastaanottamisesta. Muutoin katsotaan, että asiakas on hyväksynyt raportin. Edellä mainittu ei koske palvelussa olevaa vikaa näiden yleisten ehtojen mukaisesti.
Inregolle tai asiakkaalle osoitettujen laskujen maksuehto on 30 päivää netto. Inregon ja asiakkaan saatavia ei voida kuitata. Saatava, jota ei ole laskutettu vuoden kuluessa asianmukaisesta raportoinnista, katsotaan luovutetuksi.
Inregon palveluhinnat eivät sisällä arvonlisäveroa. Inregolla on oikeus periä viivästyskorkoa korkolain (1975:635) mukaisesti, jos asiakas viivästyy maksussa.
9. Puute, viivästys ja ennenaikainen päättäminen
Jos Inrego laiminlyönnin kautta epäonnistuu palvelujen suorittamisessa, Inregon tulee korjata vika maksutta. Jos Inrego ei korjaa vikaa kohtuullisessa ajassa, asiakkaalla on oikeus vähentää palveluista sovittua korvausta määrällä, joka vastaa puutetta. Tapauksissa, joissa vahinko on syntynyt Inregon laiminlyönnin vuoksi palvelun suorittamisessa, asiakkaalla on myös oikeus vahingonkorvaukseen kohdassa 14 mainittujen rajoitusten mukaisesti.
Osapuolen vastuulla on viipymättä ilmoittaa toiselle osapuolelle mahdollisesta viivästyksestä ja sen päättymisestä. Viivästyksen syy ja mahdollisuuksien mukaan arvioitu kyseisen toimenpiteen suorittamisen ajankohta on ilmoitettava. Osapuolen tulee tehdä kaikki kohtuulliset toimenpiteet esteen poistamiseksi.
Kummallakin osapuolella on oikeus purkaa sopimus kirjallisesti välittömästi, jos toinen osapuoli syyllistyy olennaiseen rikkomukseen eikä korjaa tätä rikkomusta 30 päivän kuluessa siitä päivästä, jona rikkomuksesta on kirjallisesti huomautettu. Osapuolella on myös oikeus ennenaikaiseen puitesopimuksen päättämiseen, jos toinen osapuoli on julistettu konkurssiin, aloittanut velkajärjestelyt, keskeyttänyt maksut tai muuten voidaan olettaa olevan maksukyvytön.
Palveluista, jotka on suoritettu tai laitteista, jotka on myyty, mutta joita ei ole vielä laskutettu tai jotka on laskutettu mutta joita ei ole vielä maksettu, asiakkaan/Inregon tulee edellä mainitusta päättämisestä huolimatta mahdollisimman pian maksaa täysi korvaus vastaanotetun laskun jälkeen. Asiakas ei voi väittää, että palvelussa on virhe, ellei asiakas ilmoita Inregolle kirjallisesti virheestä 30 päivän kuluessa siitä, kun asiakas on huomannut tai olisi pitänyt huomata palvelun virhe.
10. Immateriaalioikeudet
Asiakas vakuuttaa, että Inregon asema ja työ laitteiden kanssa sopimuksen mukaisesti eivät loukkaa kolmansien osapuolien immateriaalioikeuksia.
11. Henkilötietojen käsittely
Jos Inrego käsittelee henkilötietoja palvelun tai puitesopimuksen puitteissa, Inrego toimii asiakkaan henkilötietojen käsittelijänä.
Henkilötietojen käsittelijänä Inrego voi käsitellä henkilötietoja vain osapuolten sopiman henkilötietojen käsittelysopimuksen ja asiakkaan laillisten ohjeiden mukaisesti. Osapuolten sopimassa henkilötietojen käsittelysopimuksessa esitetään tarkemmat säännöt Inregon henkilötietojen käsittelystä.
12. Alihankkijat
Inrego voi käyttää alihankkijoita palvelujen suorittamiseen. Osapuoli on vastuussa toiselle osapuolelle alihankkijoidensa työstä kuten omastaan.
13. Luottamuksellisuus
Kumpikin osapuoli sekä asiaankuuluvat alihankkijat ja/tai konserniyhtiöt sitoutuvat olemaan paljastamatta toisen osapuolen luottamuksellisia tietoja kolmansille osapuolille, eikä käyttämään luottamuksellisia tietoja muuhun tarkoitukseen kuin siihen, mihin ne on tarkoitettu, ellei osapuolen ole lain, säädöksen, viranomaispäätöksen tai oikeuden päätöksen vuoksi pakko tehdä niin.
Tämän määräyksen tarkoituksessa "luottamuksellisilla tiedoilla" tarkoitetaan mitä tahansa tietoa – teknistä, kaupallista tai muuta – riippumatta siitä, onko tieto dokumentoitu, jonka osapuoli haluaa pitää salassa, lukuun ottamatta tietoja, jotka ovat tai tulevat yleisesti tunnetuiksi muuten kuin tämän määräyksen rikkomisen kautta. Laitteissa olevia tietoja pidetään aina luottamuksellisina.
Edellä mainittu salassapitovelvollisuus on voimassa kolmen vuoden ajan sopimuksen allekirjoittamisesta.
14. Vastuunrajoitus
Inregon vastuu – hinnanalennuksena tai vahingonkorvauksena – tämän puitesopimuksen mukaisesti (mukaan lukien epäselvyyksien välttämiseksi kertatilauksen sopimus tai tarjous) rajoittuu suoriin vahinkoihin, jotka ovat aiheutuneet Inregon laiminlyönnistä.
Inregon vastuu mistä tahansa vahingosta tai muusta menetyksestä (riippumatta siitä, miten vahinko tai menetys on aiheutunut, mukaan lukien vahinko tai menetys, joka on aiheutunut laiminlyönnistä) palvelujen tarjoamisen aikana tai yhteydessä rajoittuu korvausvaatimuksen (mukaan lukien sarja toisiinsa liittyviä vaatimuksia) osalta määrään, joka vastaa 20 prosenttia (20 %) siitä korvauksesta, jonka asiakas on maksanut palveluista, jotka on toimitettu edellisten kahdentoista (12) kuukauden aikana, ennen vahingon syntymistä (tai ensimmäisen vahingon, jos kyseessä on sarja toisiinsa liittyviä vahinkoja). Joka tapauksessa Inregon kokonaisvastuu vahingosta tai muusta menetyksestä (riippumatta siitä, miten vahinko tai menetys on aiheutunut, mukaan lukien vahinko tai menetys, joka on aiheutunut laiminlyönnistä) rajoittuu 200 000 SEK
.
15. Ylivoimainen este
Jos osapuoli estyy täyttämästä velvollisuuksiaan olosuhteiden vuoksi, joihin osapuoli ei voi vaikuttaa, tämä muodostaa poikkeustilanteen, joka aiheuttaa suorituspäivän lykkäämisen sekä vapautuksen vahingonkorvausvastuusta ja muista mahdollisista sanktioista.
Jos puitesopimuksen suorittaminen estyy merkittävästi yli kolmen kuukauden ajaksi edellä mainituista olosuhteista johtuen, osapuoli voi irtisanoa puitesopimuksen asianomaiset osat kirjallisesti välittömin vaikutuksin. Kumpikaan osapuoli ei ole vastuussa toiselle osapuolelle irtisanomisesta, joka johtuu ylivoimaisesta esteestä.
16. Muutokset ja lisäykset
Puitesopimus muodostaa osapuolten täydellisen ratkaisun kaikissa asioissa, jotka koskevat laitteiden hankintaa tai palveluiden suorittamista, ja se korvaa kaikki aiemmat kirjalliset tai suulliset sitoumukset ja lausunnot, ellei puitesopimuksessa toisin mainita. Inrego pidättää kuitenkin oikeuden muuttaa näitä yleisiä ehtoja milloin tahansa. Voimassa oleva ja viimeisin versio yleisistä ehdoista on saatavilla osoitteessa www.inrego.com.
17. Sovellettava laki ja toimivalta
Kaikki riidat, jotka koskevat tämän puitesopimuksen tulkintaa tai soveltamista, on ensisijaisesti ratkaistava osapuolten välisissä neuvotteluissa. Jos osapuolet eivät pääse sopimukseen, tämän puitesopimuksen tulkintaa tai soveltamista sekä siihen liittyviä oikeudellisia kysymyksiä koskevat riidat ratkaistaan Ruotsin lain mukaisesti ja Tukholman käräjäoikeus toimii ensimmäisenä oikeusasteena.