Inrego
Stocklists

Asiakascase Foodora: Ennen säännöllistä prosessia, pitkät varastointiajat söivät käytöstä poistettujen IT-laitteiden arvon

Foodora Oy 11 kesäkuu 2024 4 min lukuaika

IT-laitteiden arvo ei parane varastohyllyssä. Lisäksi IT-laitteet aiheuttavat organisaatiolle tietoturva- ja tulipaloriskin varastoinnin aikana. Säännöllisellä ja sertifioidulla prosessilla laitteet saadaan nopeasti eteenpäin datatyhjennykseen, kunnostukseen ja uudelle käyttäjälle, unohtamatta ilmastosäästöjä ja rahallista arvoa. Käytöstä poistettujen laitteiden ”unohtuminen” varastoon oli aikaisemmin normaali toimintatapa myös asiakkaallemme Foodoralle ennen Inregon palveluun siirtymistä.

Foodora on ruoan ja päivittäistavaroiden kuljetuspalvelu, joka toimii 6 maassa Euroopassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Unkarissa, Norjassa ja Ruotsissa. Foodoran tavoitteena on tarjota asiakkailleen nopea ja edullinen palvelu, mahdollistaen heille enemmän aikaa keskittyä siihen, mikä heille on tärkeintä. Foodora toimittaa monenlaisia tuotteita, mukaan lukien päivittäistavaroita, kotitaloustuotteita ja ravintolaruokia 30 minuutissa tai nopeammin. Foodora on osa Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015.

Foodora toimittaa monenlaisia tuotteita, mukaan lukien päivittäistavaroita, kotitaloustuotteita ja ravintolaruokia.
Foodora toimittaa monenlaisia tuotteita, mukaan lukien päivittäistavaroita, kotitaloustuotteita ja ravintolaruokia.

Vanhoille laitteille löytyy uusia käyttökohteita

Aikaisemmin käytössä olleet IT-laitteet jäivät Foodoralla usein täysin hyödyntämättä ja kiireen jalkoihin. Koska selkeää toimintamallia ei ollut, käytöstä poistetut laitteet siirrettiin varastoon, jonne ne helposti unohtuivat. Laitteet ikääntyivät käyttämättöminä, niin kauan, että uudelleenkäytölle ei nähty enää mahdollisuuksia vaan laitteet toimitettiin SERiin. ”Uskon, että laitteet olisivat olleet täysin hyviä vielä moneenkin käyttötarkoitukseen, vaikka ne eivät meidän tarpeita enää palvelleet, jos meillä olisi ollut selkeä prosessi jo aikaisemmin”, pohtii IT-vastaava Matias Kaltenborn. Sen jälkeen, kun Foodora siirtyi säännöllisempään prosessiin, uudelleenkäyttöprosentti on noussut ensimmäisen vuoden 53 prosentista viime vuoden 99 prosenttiin. ”Yleensä ensimmäiset erät ovat ns. siivouseriä, sillä kehotamme asiakkaitamme lähettämään meille kaikki varastojen laitteet kerralla ja me teemme heille erottelutyön”, kertoo Inregon Key Account Manager Jelisei Lindholm. Näin palvelu on asiakkaalle mahdollisimman helppo.

Tietoturva, vastuullisuus ja rahallinen arvo

Foodoralla ollaan tyytyväisiä, että Inrego on luotettava kumppani, joka huolehtii IT-laitteiden vastuullisesta kierrätyksestä ja uusiokäytöstä sekä tuottaa laadukkaat raportit asiakasportaaliin.

Voimme olla varmoja, että tietoturvaprosessit ovat kunnossa: kaikki laitteiden data tuhotaan, ja saamme tästä prosessista myös sarjanumerokohtaisen raportin", korostaa Matias.

Foodoran vastuullisuustoimet ulottuvat useisiin toimintoihin. Myös IT on nyt mukana. ”Vastuullisuus on meille yrityksenä tärkeä arvo, joten on mahtavaa, että saamme tarkat CO2-raportit ja tiedämme, kuinka paljon voimme laitteiden uusiokäytöllä vaikuttaa päästöihin”, kertoo markkinointipäällikkö Riina Haapasalmi. Vuosittain asiakkaille toimitetaan diplomi saavutetuista säästöistä ja Foodoran osalta saavutus on jo yli 30 000 kiloa vältettyjä CO2-päästöjä. Kyseinen ilmastodiplomi lähetetään asiakkaille aina helmikuun alussa.

Foodora arvostaa myös saavutettuja taloudellisia hyötyjä. Vanhoista IT-laitteista saatu raha voidaan kohdistaa muihin investointeihin ja IT-osaston säästynyt työaika tärkeämpiin tehtäviin. IT-laitteiden uudelleenkäyttöpalveluilla IT-osasto voi kantaa kortensa kekoon niin ajansäästöllisesti, taloudellisesti, tietoturvan osalta kuin myös vastuullisuusnäkökulmasta.

Mahdollisuuksia laajentaa palvelua tarpeen mukaan

Inrego tarjoaa myös useita lisäpalveluita perus ostopalvelun rinnalle. Yksi näistä on laitteiden kunnostuspalvelu Refresh, jossa asiakas toimittaa laitteet ehostukseen ja Inrego palauttaa laitteet asiakkaalle esimerkiksi varakoneiksi tyhjennyksen, kunnostuksen ja uudelleenasennuksen jälkeen.

Tällä hetkellä Foodora käyttää Inregon takaisinotopalvelua eli he myyvät vanhat laitteensa Inregolle heti käytöstä poiston jälkeen. ”Turvallisuus ja vastuullisuus ovat meille ehdottomasti tärkeimpiä asioita IT-laitteiden kierrätyksen suhteen,” korostaa Matias. Sama prosessi toimii ihan kaikille IT-laitteille ja Inrego lajittelee, mitkä menevät uudelleenkäyttöön ja mitkä taas materiaalikierrätykseen. ”Tässä yhteistyössä on ollut mahtava huomata, miten suuri osa laitteista saadaan uudelleenkäyttöön yhteistyön syventyessä. Myös yhteistyön mutkattomuus on luonut jo hyviä keskusteluja yhteistyön kehittämisestä," toteaa Jelisei Inregolta.

Lopuksi Foodora summaa yhteistyön Inregon kanssa seuraavasti: ”Inrego on luotettava ja joustava kumppani, jonka kanssa yhteistyö on todella sujuvaa!”

Jelisei Lindholm Inrego.

Jelisei Lindholm

Key Account Manager

jelisei.lindholm@inrego.fi +35840 123 9624