Inrego
Stocklists

Asiakascase Hammasväline: Manuaalisesta murskauksesta sertifioituun prosessiin

Hammasväline Oy 30 toukokuu 2024 4 min lukuaika

IT-laitteiden uudelleenkäyttöpalvelut helpottavat asiakkaidemme arkea, jolloin he voivat keskittyä ydinosaamiseensa. Sertifioidut prosessit, laadukas raportointi ja nimetty yhteyshenkilö tekevät palvelun käytöstä sujuvaa. Hammasväline, yksi asiakkaistamme, korostaa erityisesti palvelun turvallisuutta, helppoutta ja ympäristöhyötyjä.

Vuodesta 2022 lähtien Inregon palveluita hyödyntänyt Hammasväline Oy on suomalainen hammashoitotuotteiden toimittaja. Hammasväline palvelee sekä yksityisiä että kunnallisia hammashoidon ammattilaisia tuomalla maahan ja välittämällä hammashoidon tarvikkeita, laite- ja kalusteratkaisuja sekä kehittämällä ja tarjoamalla palveluita suun terveydenhuollon tuottamiseen. Hammasväline on osa ruotsalaista Lifco Dental Groupia.

Siirtyminen manuaalisesta murskauksesta sertifioituun prosessiin

Inrego oli jo entuudestaan jokseenkin tuttu yritys Hammasvälineen järjestelmäasiantuntija Ville Pohjolaiselle Ruotsin emoyhtiön kautta. Kun Inrego otti yhteyttä, kiinnostus heräsi heti, sillä dataturvallisuus ja ympäristövastuu ovat yritykselle tärkeitä teemoja. Myös IT-osaston ajankäytön hyödyntäminen tuottavampaan työhön oli agendalla.

Aikaisemmin tyhjensimme laitteet itse, käytännössä fyysisesti tuhoamalla eli esim. poraamalla. Tämä vei aikaa tuottavammalta työltä”, Ville muistelee. Yrityksissä, kuten Hammasvälineelläkin, on yleinen haaste, että ilman säännöllistä prosessia laitteita kerääntyy IT:n varastohyllyille. Tämä alentaa laitteiden arvoa jopa 5 % kuukaudessa, uhkaa dataturvallisuutta ja lisää tulipaloriskiä. Kun laitteet tuhotaan itse tai viedään SERiin, mitään ei saada uudelleenkäyttöön ja myös hyvityseurot jäävät saamatta.

Hammasväline huomasi, että IT-osaston aikaa kului vuosittain merkittävästi turhaan työhön laitteiden murskaamisessa, johon yrityksellä ei itsellään ollut kunnon ohjelmistoja ja menetelmiä. Automaattista sarjanumerotasoista raporttia datatuhouksesta ei saatu, eikä IT:n CO2-säästöistä ollut tietoa. Siirtyminen Inregon palvelun piiriin vapautti IT-osaston aikaa, sillä nyt heidän täytyy vain tilata kuljetus käytöstä poistetuille laitteille ja kaikki muu tapahtuu automaattisesti. Koko prosessia pystyy seuraamaan asiakasportaalista, jonne myös datatyhjennysraportit, hyvitysmäärät ja CO2-säästöt ilmoitetaan.

Erityisen tärkeää Hammasvälineelle on datatyhjennys. Vaikka Hammasväline ei itse käsittele potilasdataa he haluavat kuitenkin varmistaa, että kaikki laitteet käsitellään samalla tietoturvallisella prosessilla ja jokaisen laitteen osalta on saatavissa sarjanumerotasoinen datatyhjennystodistus. Hammasvälineellä prosessi on pidetty selkeänä ja samanlaisena kaikille laitteille. Ei ole väliä onko kyse muistitikusta, irrallisesta kovalevystä vai useammasta tietokoneesta, kaikki toimitetaan Inregolle, jossa ne ensin tyhjennetään asianmukaisesta, sen jälkeen laitteet lajitellaan uudelleenkäyttöön tai materiaalikierrätykseeen. Avainsanat ovat helppous ja luotettavuus.

 ”Onhan se myös selkeää koko meidän IT:lle, kun ihan kaikki laitteet muistitikuista tietokoneisiin toimitetaan samaan paikkaan”, Ville muistuttaa.

Vastuullisuus ja ympäristöarvot vaikuttavat

Hammasväline pyrkii pienentämään hiilijalanjälkeään ja maksimoimaan ekotehokkuuden kaikessa toiminnassaan. Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Pia Kankaanpää kertoo, että vastuullisuus korostuu entistä enemmän päätöksenteossa ja toiminnoissa. ”Nyt myös IT-laitteet ovat osa meidän vastuullisuustyötä. Inregon palvelun käyttö tukee yrityksemme ympäristöstrategiaa, kun saamme myös IT:n osalta tarkan tiedon toteutuneista ilmastosäästöistä,” Pia iloitsee.

Hammasväline on havahtunut siihen, kuinka suuri merkitys IT:llä on yrityksen CO2-vaikutuksiin. Uudelleenkäyttöratkaisulla saadaan kymmenien tuhansien CO2-kilojen säästöjä. Yritys on myös vinkannut esimerkiksi alan opiskelijoille Inregon käytettyjen laitteiden valikoimasta, sillä opiskelukäytössä kunnostettu yritystietokone toimii erittäin hyvin.

”Kokonaisuudessaan olemme todella tyytyväisiä. Palvelu on helppo, luotettava ja myös ihan henkilökohtaisestikin omien arvojeni mukaista toimintaa. Hienoa, että voimme myös työelämässä vaikuttaa päästöihin hyödyntämällä uudelleenkäyttöpalveluita”, Ville iloitsee.

”Yhteistyö Inregon kanssa on ollut positiivista ja olemme olleet oikein tyytyväisiä. Nyt voimme keskittyä ydinosaamiseemme ja samalla saamme tarvitsemamme raportit niin datatuhouksesta kuin vastuullisuudesta”, Pia summaa.

Ota yhteyttä!

Jelisei Lindholm Inrego.

Jelisei Lindholm

Key Account Manager

jelisei.lindholm@inrego.fi +35840 123 9624