CSRD tuo velvollisuuksia, mutta myös paljon mahdollisuuksia, mikäli raportointiviidakosta vain löytää ne itselle tärkeimmät kohdat. Millaisia ajatuksia vastuullisuusjohtajallamme Sebastian Holmströmillä on CSRD-raportoinnista ja sen tekemisestä?
"On varsin yksinkertaista siirtyä pelkästä raportoinnista liiketoimintamahdollisuuksiin", Holmström selittää.
Aktuell Hållbarhet -konferenssissa Tukholmassa Holmström kertoi, kuinka Inrego hyödyntää CSRD-raportointia liiketoimintamahdollisuutena. CSRD:n voimaantulon jälkeen tammikuusta 2023 Inrego on kierrättänyt yli 30 prosenttia enemmän IT-laitteita edellisvuoteen verrattuna. Tuotevirrat ovat kasvaneet, ja myyntiluvut ovat saavuttaneet huippulukemia.
"Kasvun taustalla on monia syitä, mutta pitkälti kyse on siitä, että olemme tarttuneet EU:n raportointivaatimuksen tarjoamiin mahdollisuuksiin", sanoo Holmström.
Tässä parhaat vinkkimme, miten siirtyä raportoinnista liiketoimintaan:
Etsi teidän yrityksenne "sweet-spot" raportointiviidakossa
Tutkikaa, miten raportointivaatimukset vaikuttavat teihin, miten ne vaikuttavat asiakkaisiinne ja millaisia yhteisiä mahdollisuuksia ne luovat. Jos yrityksellänne on vastuullisuus keskiössä, teillä on todennäköisesti myös palveluita, jotka vastaavat raportointivaatimusten synnyttämiin tarpeisiin. Miten ESRS-standardien mukaan tulee raportoida vastuullisuudesta, ja miten voitte auttaa asiakkaitanne tässä? Mitä tietoa voitte tarjota asiakkaille?
Onnistuminen edellyttää ensinnäkin kattavaa ymmärrystä omasta arvoketjusta. Läpinäkyvyyden ansiosta asiakas pystyy luomaan ja kertomaan läpinäkyvyydestä toiminnastaan ja näin ollen raportoimaan oikein.
Tunnista uudet segmentit
Vaikka vastuullisuusliiketoimintaa tehdään jo paljon, harva on vielä omaksunut sen aidoksi ydintoiminnakseen. CSRD voi muuttaa tätä, ja teillä on mahdollisuus olla asiakkaan kumppani siirtymämatkalla.
On välttämätöntä selvittää, millaiset uudet markkinasegmentit avautuvat CSRD:n myötä – ymmärtämällä tämän varmistatte liiketoiminnan tulevaisuuden.
Vaatimukset koskettavat kaikkia, myös niitä yrityksiä, jotka eivät ole aiemmin panostaneet vastuullisuuteen. Kun nämä yritykset joutuvat työskentelemään vastuullisuusasioiden parissa, syntyy mahdollisuus vastata heidän tarpeisiinsa ja olla ratkaisu heidän ongelmiinsa.
Liitä uudet tarpeet omaan liiketoiminnan kehitykseen
Vastataksenne CSRD:n tuomiin uusiin tarpeisiin tarvitaan palveluita, strategioita ja tiimejä, jotka sopeutuvat muuttuviin vaatimuksiin ketterästi. Usein kyse on siitä, että pystytään vastaamaan asiakkaan tarpeisiin kehittämällä omia palveluita, auttamalla asiakasta saamaan kaikki tarvittavat tiedot raportointia varten ja tarjoamalla markkinointimateriaalia, jonka avulla asiakas voi kertoa vastuullisuustoimistaan.
Jotta tämä toimii saumattomasti, olemme yhdistäneet vastuullisuuden liiketoiminnan kehitykseen sekä markkinointi- ja myyntistrategiaan. Tämä poikkitieteellinen työskentely mahdollistaa tehokkaan tavan hyödyntää liiketoimintamahdollisuuksia, joita lisääntyvät raportointivaatimukset tuovat mukanaan.
Haluatko kuulla lisää? Ota meihin yhteyttä ja selvitetään yhdessä, kuinka voimme auttaa teitä kestävyysraportoinnissa.